Veri ve Bilgi Yönetimi Vize ve Final Notları

BİLGİ YÖNETİMİNE GİRİŞ
1.Hafta

Prezi Linki;

Veri (Data) Nedir?
Yaşadığımız dünyanın durumları diyebiliriz. Bir mağazaya kaç kişi geldiği, boyumuzun uzunluğu, son okuduğumuz kitabın sayfa sayısı, göz rengimiz, dışarıdaki havanın sıcaklığı gibi çeşitli kavramlar veriye örnek olabilir. Yani veri kayıtlı olmasada hep var olan bir kavramdır.
Enformasyon Nedir?
Veride bahsettiğimiz kayıtlı olmasada varolan kavramların kayıtlı hale getirilmesidir.Örneğin bir çocuğun boy uzunluğu bir veridir. Fakat o çocuğun boyunu belli aralıklarla ölçer not edersek, veriyi enformasyona dönüştürmüş oluruz.Bu örnekte bağlam boy uzunluğudur.Bu bağlamı verilerden ayıklayıp düzenli bir hale getirmemiz, amaca yönelik kullanıma yol açmıştır.Ve artık bunu bi bilgiye dönüştürmek mümkün hale gelmiştir.Yani özetlemek gerekirse verinin işlenmiş haline enformasyon diyebiliriz.verinin işlenmiş haline enformasyon diyebiliriz.
Bilgi Nedir?
Bilgiyse enformasyonu yorumlamak için gerekli kuralların anlaşılmasıdır.Bir başka tanımla;bilgi, enformasyon parçaları ile bunlardan yararlanarak ne yapılabileceği arasındaki ilişkiyi anlama yeteneğidir.Örneğin; doktorlar, mühendisler, yöneticiler, bilim insanları, buluşçular ve yazılımcılar bilgi işçileri sayılırlar. Bilgi işçileri, onların ‘uzman’ sınıfında sayılması için özgün bilgi sahibidirler
Bilginin Karakteristik Özellikleri:
-Bilgi kullanılmakla tükenmez. Hammadde kulanıldıkça tükenir.
-Bilgi transfer edilmekle kaybolmaz.
-Bilgi çok olmakla birlikte sadece az bir kısmının kullanılabilme yeteneği vardır.
Örnek:Doğum tarihimiz ve yaşımızı ele alalım. Doğum tarihimiz bir veridir. Yaşımız ise bilgidir. Birisi yaşımızı sorduğunda veri olarak doğum  tarihimizi kullanırız, var olan yıldan çıkartırız ve dolayısı ile veriyi işlemiş, bilgiye ulaşmış oluruz.
FELSEFİ BİLGİ: Felsefede bilgi bilen ve bilinen olmak üzere iki ana unsura ayrılır.İki unsurun arasında bir bağ olduğu kabul edilir.Özne bilen, nesne bilinendir.İnsan öne olarak bilendir ve bilmek isteyendir.Aktif bir tavır sergileyen özne nesneye yönelerek o nesneyi kendine konu yapabilir.
BİLGİ TÜRLERİ:
1-Gündelik Bilgi:Gündelik yaşamdaki ihtiyaçların kısa yoldan
Karşılanmasıdır .Havanın bulutlu olmasından yağmur yağacağı tahmininde bulunulması gibi.
2-Teknik Bilgi:Tabiatta var olan nesneleri yaşamda kullanım değeri olan araç gereçlere dönüştürme etkinlikleridir.
3-Sanat Bilgisi:İnsanın çevresindeki olaylar ya da nesneler karşısındaki duygularının farklı biçimlerde ifade edilmesiyle oluşan bilgidir.
4-Dini Bilgi:Mutlak varlığa ve onun bildirdiklerine dayanan sisteme din denir.Evrenin yaratılışı ve insanların nereden gelip nereye gittiği ile ilgili sorular sadece teoloji ve felsefenin konusudur.
5-Bilimsel Bilgi:İnsan içinde yaşadığı dünyayı anlamak için büyük bir merak duyar.Bilimsel bilgi insanın çevresinde olanları bilme isteğinden doğar.Genelleyici,evrensel,nesnel ve kesindir.
4-Dini Bilgi:Mutlak varlığa ve onun bildirdiklerine dayanan sisteme din denir.Evrenin yaratılışı ve insanların nereden gelip nereye gittiği ile ilgili sorular sadece teoloji ve felsefenin konusudur.
5-Bilimsel Bilgi:
İnsan içinde yaşadığı dünyayı anlamak için büyük bir merak duyar.Bilimsel bilgi insanın çevresinde olanları bilme isteğinden doğar.Genelleyici,evrensel,nesnel ve kesindir.
Bilgi yönetiminin çalışma sağladığı konular
-Başarılı elemanların emekli olması durumunda yerine gelecek elemanın geçişinin kolaylaştırılması.
-Ortak hafıza kaybının azaltılması.
-Kritik kaynak ve bilgi alanlarının belirlenmesi.
Örtülü Bilgi ve Açık Bilgi
Örtülü bilgi insanın aklına tecrübe ve iş aracılığıyla oturtulan bilgidir. Bu bilgi, tecrübe yıllarından gelen sezgi, duygu, değer ve inançları içeren bilgidir. Aynı zamanda, açık bilgiyi oluşturmak için kullanılan bilgidir.
BİLGİ YÖNETİMİNİN GEÇMİŞİ
1980lerin sonunda popüler olarak kullanılmaya başlandı.
-Kütüphaneciler,öğretmenler,
yazarlar,felsefeciler.
-Daha sonra Wells bilgi yönetimi terimini ortaya çıkarmıştır.
-Entellektüel sermayenin ölçülmesi,yeniden örgütlenme,rekabetçi değer olarak kurum bilgisinin geliştirilmesi konusunda birçok adım atılmıştır.



WİİG’E GÖRE
-İş Perspektifi:
Ne için, nerede,ne kadarda bilgiyi kurumun muhafaza edeceği konusu ele alınır.(strateji,ürün ve hizmetler)
-Yönetim Perspektifi:
İstenen iş stratejileri ve konularında başarılı olmak için kullanılır.
-Deneyim Perspektifi:
Açık bilgiyle ilgili iş ve görevlerde uzmanlığa yoğunlaşma incelenir.

BİLGİ ELDE ETME
2.Hafta
Prezi Linki;
Örtülü bilgi elde etmek yeni bilgi oluşturulmayı tetiklemek ve sonunda içeriği kodlamakla ilgili ana yaklaşım ve teknikler incelenmektedir.
Bilgi oluşturma ve kodlama için çeşitli teknikler kullanılabilir.Yapay zeka sosyoloji ve
eğitim tasarımı gibi bilgi yönetimalanlarında bulunur.
Örtük bilgi kişilerin zihinlerinde olan bildikleri ancak çoğu zaman ifade edemedikleri
bilgiye denir.Kişinin inançları değerleri hisleri kabiliyetleri tecrubeleri ve alışkanlıklarıyla
bağlantılır.

Mülakat Uzmanları

Uzmanlarla yapılan mülakatta en iyi sonucu elde edebilmek için bir çok teknik kullanılır
bunlardan en popüler olan ikisi yapısal mülakat ve hikayelerdir.
Yapısal Mülakat
Kişinin örtülü bilgisini açık ve anlaşılır bir hale getirmek için kullanılır.
Güçlü iletişim ve kavramsallaştırma becerisi gerektirir,bu uzmanların konuyu
iyi kavramış olması istenir sorularına verilen cevaplardan özel veriler çıkarması gerekir.
Bu yüzden tecrubeli emekliliği yaklaşmaış ve başarılı geçmişi olan insanlar seçilmektedir.

Sorulan sorular açık ve kapalı olarak iki şekle ayrılır.
1-Açık Sorular   
Açık soruda seçenek sunulmaz , kişinin serbest cevap vemesi ve cesaretlendirilmesi amaçlanır.
Bu nasıl çalışır ?- Niçin bunu seçtiniz ?- Şu konu hakkında ne biliyorsunuz gibi.
2-Kapalı Sorular
Uzmanın sağlayacağı enformasyın kapasitesi bilgi birikimi ve sınırlarını belirtir.
Orta derecelibisorusu = Hangi belirti sizi sonuca ulaşırdı?
Yüksek dereceli bi soru = Benzin yerine su ile çalışan bir araba yapılabilirmi ?
Bu tür soruların cevabı evet yada hayır olur.Öğrenilmek istenen kişinin bilgi birikimidir.

Hikayeler
Örtülü bilgiyielde etme kodlamada ve iletmede diğer bir araç hikayelerdir.
Gerçek ya da hayali olsun istenilen olayı anlatabilmelidir.
Enformasyonun hikaye içine taşınması ile zengin içerik sağlanır.
Hikayeler değerli bilgi içermesi için gerekli anahtar kelimeler olmalı.
Hikayeler kısa  fakat dinleyenlerin anlayacağı kadar yeterli ayrıntıya sahip olmalı.
İlgi çekicek , anlaşılır , mutlu sona ermeli , değişim mesajını kapsamalı,anladmı gizli olmal
özel birey ve örgütlerle ilgili olmalıdır.
Örnek IBM 4 adımda hikaye anlatır;
1-Mülakat gözlem.
2-Hikayecik çözümleme.
3-Müdahale iletişim tasarımı.
4-Hikayenin yayılamsı.

Anlatılanlardan Öğrenme
Mülakata giren çalışan verilen ifadeyi açıklar , bilgi yöneticisi açıklanan ifadeyi (asıl
anlatılmak istenen konuyu belirler) bu aşamada protokol analizi , görev analizi ve süreç izlemeyi içerir.

Gözlemlerden Öğrenme
Bir örnek problemin senoryonun ve ya durumun uzman tarafından çözümü ile ilgili sunum yapmasını içerir.
Bir kişinin bilgisini gözlemlemek mümkün olmasada problem çözerken gözlemleyebiliriz.
Mülakat yapılan kişiye mutlu bir ortam sağlanması ve istediğinde kayıtsız konuşulması rahatlık sağlar.
Fiziksel gösteriler ve kamera tavsiye edilir.

Kurum Düzeyinde Örtülü Bilgi Elde Edilmesi
1-Aşılama 2-Temsili Öğrenme 3-Deneysel Öğrenme 4-Çıkarım
Aşılama=Firmalar arasında bilgi göçünü sağlar.ör teknoloji trnasferi
Temsili Öğrenme=Bir firma diğer firmayı gözlemleyerek öğrenilmesi
Deneysel Öğrenme=Örtülü bilginin kodalnmasıdır
Çkarım= Firma içinde uygulayarak olur


Açık Bilginin Kodlanması
Bilginin kodlanması neyin paylaşılacağı ve kullanılacağı konusunda temel kısımdır.
Maliyet ve  zorluklar içerir, kodlanabilmesi için şu özellikleri taşımalıdır;
1-Doğruluk
2-Anlaşılabilirlik
3-Erişilebilirlik
4-Otorite

Bilişim Haritları
Uzmanlık ve deneyim açık bilgi haline gelince bir bilişim haritasıyla temsil edilebilir.
Personel bilgisinin akıllı bir model olarak kodlanmış haline denir.
Bu modelle gerçek dünyadaki birşeyi sembolleyerek kodlamak bilgiyi saklamanın güçlü bir yoludur.

Karar Ağaçları
Açık bilginin kodlanmasında diğer yaygın bir yöntemdir.Karar ağacı akış diyagramı gibidir.
Her kurala mutlaka bağlanılmaz doğru sonuç elde edebilmek için en kısa yol tercih edilir.
Bu grafik anlatılmak istenenş basitleştirerek aktarır ayrıca kodlanmayada çok uygundur.


BİLGİ YÖNETİMİNDE ÖRGÜT KÜLTÜRÜ
BAŞARILI KURUMLAR GÜÇLÜ KÜLTÜRE SAHİP OLAN KURUMLARDIR.
BİLGİ YÖNETİMİ : Örgütsel amaçları başarmak için bilginin nasıl elde edilebileceği, kullanılabileceği ve yönetilebileceğine ilişkin sistematik bir süreçtir.
KURUM KÜLTÜRÜ : Bir kurum içinde oluşmuş, paylaşılan ortak inançlar, değerler ve alışılagelmiş davranışlardır.
BİLGİ YÖNETİMİNDE YANLIŞ ANŞALIŞMALAR
--- Şimdi al sonra kullanırsın.
--- Teknoloji yüz yüze öğrenmenin yerini alacak.
KURUM KÜLTÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ
----Kurum kültürü öğrenilmiş veya sonradan kazanılmış bir olgudur.
---- Kurum kültürü grup üyeleri arasında paylaşılan değerler bütünüdür.
---- Kurum kültürü soyut ve somut değerler bütünüdür.
---- Kurumsal kültür düzenli şekilde tekrarlanan davranışsal kalıplardır.
KURUM KÜLTÜRÜNÜN ÇEŞİTLERİ
2 boyutta ortaya çıkan 4 kültür tanımlanır
1-      Sosyalleşme boyutu
2-      Dayanışma boyutu
I. kominal kültür
II. ağ bağlantılı kültür
III. çıkarcı kültür
IV. parçalı kültür

Komünalkültür : üyelerine aidiyet duygusu verir. Aynı zamanda göreve dayalı düşüncedir. Bu kültürde liderler, ilham verici ve karizmatiktir.
Ağ bağlantılı kültür : üyeleri dost ve aile bireyleri gibi görünür. İnsanlar birbirine yakın temastadır ve birbirlerini severler. Birbirlerine yardım etmeye ve enformasyon paylaşmaya isteklidirler. Mahsurlu yanı insanların birbirine karşı çok kibar olmaları sebebiyle zayıf performansı işaret etmek ve eleştirmek zordur.
Çıkarcı kültür : hedeflere sıkıca odaklanmıştır. Üyelerin hedefleri karşılaması ve işlerini çabuk yapması beklenir. Mahsurlu yanı  performansı iyi olmayan çalışanlara insafsız davranılmasıdır.
Parçalı kültür : aidiyet duygusu ve kurum kimliği genellikle çok zayıftır. Bireyler örgütü oluşturur ve onların bağlılığı üyelere ve işlerine olan görevleridir. Mahsurlu yanı; yardımlaşmanın zayıf olmasıdır.
KURUMSAL KÜLTÜR ANALİZİ
Kültür etrafımızı kuşatır. Kültürün nasıl oluştuğu yönetildiği ve değiştiği konusunda öğrenmeye ihtiyacında bulunuruz. Kültürü anlamak onunla ilgili örgütü anlamak demektir.
Schein göre 3 kültür seviyesi
1) Dış görünüş : Yeni gelen birinin fark edeceği şeyler. Örnek olarak kıyafet, kurum şemaları, fiziksel yerleşim ve misyon ifadeleri
2) Normlar ve değerler : İşlerin niçin böyle yürütüldüğü ve yürütülmesi gerektiğiyle ilgili söylenebilecek şeyler. Örnek olarak şirket felsefesi, kurallar ve değerler.
3) Altta yatan esaslar : İnsanların içten inandıkları ve buna göre hareket ettikleri değerlerdir. Örnek olarak insanlar hakkında veya ödül ve cezalar hakkında bilin altına işlemiş kabul edilmiş inançlar olabilir.
BİLGİ YÖNETİMİNDE KÜLTÜRÜN TEMELİ
Bilgi yönetimi devamlı olarak kültür değişimini gerektirir. Bilgi paylaşma kültüründe, bilgi paylaşma bir normdur. Beklenti değildir.
Açık bilgi paylaşmanın ana zorlukları
·         Bulma güçlüğü
·         Farklı sistemler olması
·         Standart olmaması
·         Enformasyonun bulunması gereken yerde bulunmaması
·         Aletlerin kullanımının zor olması
·         Veri tabanından ulaşmanın zor olması
TOYOTA TARZI KÜLTÜR
Toyota tarzında 4p modeli felsefe, süreç, insan ve problem çözme esaslıdır.
Felsefe : Geleneksel işletme felsefesi müşteri için iyi olanı yap derken toyotanın işletme felsefesi müşteri için nasıl iyi ürünler yapabiliriz konusu ele alır.
Süreç :Toyota’nınoperasyonel mükemmelliği sürekli israfı yok ederek sağlayacağına inandığı şeyle ilgilidir.
İnsanlar :Şirketi ileriye götüren unsurlardır ve kültür insanlara ortak bir hedefe doğru birlikte hareket ederken nasıl davranmaları, düşünmeleri ve hissetmeleri gerektiğini öğretir.
Problem çözme : Toyota insanlarının sürekli iyileştirme için çabalarını odaklandırma yoludur.





                                                    BİLGİ YÖNETİMİ VE TEKNOLOJİLERİ
                                                                                 4.Hafta
Prezi Linki; http://prezi.com/gnbptvm0ivf6/?utm_campaign=share&utm_medium=copy  

* bilgi yönetimi, doğrudan işletme içinden veya işletme dışı kaynaklardan edinilen verilerin tasnif edilmesi stoklanması, yorumlanmak üzere ilgili yelere gerekli zamanlarda dağıtılması ve sahip olunan bilginin güncellenmek üzere gözden geçirilmesi sürecidir.
* doğru ve güvenilir bilgi, örgütlere değer yaratma ve yaratılan değeri izlemede etki kılar.
BİLGİ YÖNETİMİ GRAFİĞİ
BİLGİNİN ELDE EDİLMESİ/TOPLANMASI
Bilgi kullanım ve diğer işlemler için ele geçirilir ve muhafaza edilir
BİLGİNİN KULLANILABİLİR HALE GETİRİLMESİ/DEPOLANMASI
Bilgi yazılı materyal olarak veya bilgi tabanlarında düzenlenir yeniden şekillenir.
BİLGİNİN DAĞITILMASI
Bilgi, eğitim, öğretim, programlar, ağlar vb. yoluyla dağıtılır
BİLGİNİN UYGULANMASI/BİLGİNİN KULLANILMASI
Bilgi uygulanır/kullanılır ve daha ileri düzeydeki öğrenme ve yeniliklerin temelini oluşturur.
VERİ MADENCİLİĞİ
Basit bir tanım yapmak gerekirse veri madenciliği, büyük ölçekli veriler arasından bilgiye ulaşma, bilgiyi madenleme işidir. Ya da bir anlamda büyük veri yığınları içerisinden gelecekle ilgili tahminde bulunabilmemizi sağlayabilecek bağıntıların bilgisayar programı kullanarak aranmasıdır.
VERİ MADENCİLİĞİNİ İYİ KAVRAMAK GEREKİR
Büyük bir finans kurumu borç alan müşterilerinin geri ödeme oranları ile oturdukları bölge arasında güçlü bir ilişki bulunduğunu belirlemişse bu bölgeden gelecek tüm taleplerin reddedilmesi gerekmez. Sonuçların yorumlanması büyük önem taşınmaktadır istatistikler sonuç çıkarmadan önce etraflıca düşünmek ve gerçekleri kontrol etmek gerekmektedir
D'israeli e göre 3 çeşit yalan vardır:
yalan, kuyruklu yalan ve istatistik
NETWORK TEKNOLOJİLERİ
Network teknolojilerinde bizi en çok ilgilendiren konu bilgi depolarıdır bilgi depoları online bilgisayar esaslı uzman, bilgi, deneyim ve özel bir konuda belgelemeden oluşan bilgi depoları olarak tanımlanmaktadır
3 ÇEŞİT BİLGİ DEPOSU BULUNMAKTADIR
A.      Dış bilgi depoları
B.      Yapısal iç bilgi depoları
C.      İnformal iç bilgi depoları
A. DIŞ BİLGİ DEPOLARINA ÖRNEK: rekabetçi zekâ.
B. YAPISAL İÇ BİLGİ DEPOLARINA ÖRNEK: araştırma raporları.
C. İNFORMAL İÇ BİLGİ DEPOLARINA ÖRNEK: ders alma.
Olarak verilebilir
BİLGİ DEPOLARI GENELLİKLE AŞAGIDAKİ ELEMANLARI KULLANIR
A.      AÇIKLAYICI BİLGİ: Ne bilgisi sorusunun cevabıdır
B.      YÖNTEM BİLGİSİ: Bilginin nasıl olduğu sorusunun cevabıdır
C.      BAZEN GEREKLİ OLAN BİLGİ: Niçin sorusunun cevabıdır
D.     İÇERİK: Ne olduğu veya ne olmadığı ile ilgidir
                          BILGI TOPLAMA VE UYGULAMA ARACLARI
Örgütteki bilgi işçilerinin bilgiyi anlamaları ve uygulamaları ile ilgili teknolojiler bilgi işçilerinin başarısında önemli rol oynamaktadır.
1-) E-ÖĞRENME UYGULAMALARI
2-) GÖRSELLEŞTİRME TEKNOLOJİLERİ VE BİLGİ HARİTALAMA
E-ÖGRENME UYGULAMALARI
CBT (bilgisayar esaslı öğrenim) ve WBT (web esaslı eğitim) uygulamalarını ortaya koydu. Bunlar öğrenmek isteyenlere online öğrenme çevresi sağlamaktadır. E-öğrenme teknolojileri bilgi yaymada çok büyük ilerleme göstermektedir.
GÖRSELLEŞTİRME TEKNOLOJİLERİ VE BİLGİ HARİTALAMA
Büyük miktardaki karmaşık içeriği sentezlemek için iyi yollar olarak görülmektedir. Aynı zamanda bu teknolojiler bilgi işçilerine anlama ve uygulama kolaylığı sağlamaktadır.
ELEKTRONIK PERFORMANS DESTEK SISTEMLERI:
Performans; Yapılan bir iş için harcanması gereken maksimum enerji, bilgi, kişisel yeterlilik ve işten aldığı doyuma denir. Performans, belirli amaçlara yönelik planlı etkinlikler sonucu nicel ya da nitel olarak değer kazanmış kavramlardır.
KARAR DESTEK SISTEMLERI:
Bir karar destek sistemi iş veya kurumsal karar verme faaliyetlerini destekleyen, genellikle sıralama, sıralama veya alternatifler arasından seçim yapmaya dayanan bir bilgisayara dayalı bilgi sistemidir
UZMAN SISTEMLER:

Uzman sistemler belirli bir uzmanlık alanında, gerçek kişilerden derlenen bilgileri temel alarak, zamanla kendisini geliştirebilme yeteneği de olan yazılımlardır. Uzman davranışını taklit etmek üzere çok farklı metotlar kullanılmakla birlikte, en yaygın kullanılanlar bilgi temsili bilgi mühendisliği yöntemleridir.



                                                     VERİ MADENCİLİĞİ
                                                 5.Hafta
Prezi Linki;
https://prezi.com/8c8v1otr5fdz/yeni-bilgi-kesfi/
Veri nedir ?
İşlenmemiş , yorum yapmaya imkân verecek düzeyde sistemleştirilmemiş ham bilgi. Örneğin , okuduğumuz her hangi bir haber , gördüğümüz her hangi bir programlama kodu ,
Veri madenciliği nedir?  Eldeki verilerden üstü kapalı, çok net olmayan, önceden bilinmeyen ancak potansiyel olarak kullanışlı bilginin çıkarılmasıdır.Big data dediğimiz büyük verileri analiz ederek, daha kolay yorumlayabiliriz. Ve ileriye dönük tahminler yürütebiliriz.
Veri madenciliği uygulama alanları =  Pazarlama, Bankacılık, Sigortacılık vb. gibi alanlardır.
Pazarlama alanına veri madenciliğinin yararları nelerdir?
-Satış tahmini
-Müşteri değerlendirilmesi
-Müşterilerin satın alma örüntülerinin belirlenmesi
Bankacılık alanına veri madenciliğinin yararları nelerdir?
-Kredi kartı harcamalarına göre müşterilerin belirlenmesi
-Kredi taleplerinin değerlendirilmesi
Sigortacılık alanına veri madenciliğinin yararları nelerdir?
-Riskli müşteri örüntülerinin belirlenmesi
-Sigorta dolandırıcılıklarının tespiti
Veri tabanlarında bilgi keşfi ve süreçleri = Veride ki anlamlı, faydalı, orijinal ve belli
bir değeri olan örüntüleri ortaya çıkarma işlemidir.
Veri Seçimi nedir?
Bu aşamada birden fazla veri kümesini birleştirerek tek bir veri kümesi elde edilir.
Veri Önişleme nedir?
Veri kümesinde yer alan hatalı ve eksik nitelikteki değerlerin düzenlendiği ve çıkarıldığı aşamadır.
Veri Önişleminin alt maddeleri nelerdir?
Veri türü dönüşümü, Gruplama, Kayıp verileri Yönetmek, Gürültülü veri, Min-Max normalleştirilmesi
Gruplama = Gruplama tekniği ile yorumlamanın daha kolay olması sağlanabilir. Verileri tek bir alanda toplayarak daha kısa sürede işlem görmemizi sağlar.
Veri Türü Dönüşümü = Verinin türünün dönüştürülmesidir. Örneğin double değişken türünü integer türüne dönüştürmek gibi.
Kayıp Verileri Yönetmek = Kayıp Verileri Yönetmek bir veri temizleme işidir. Veri tabanından çekilen bilgiler, çekim esnasında kaybolabilir. Kayıp olan verileri fazla olan verilere bakarak boş alanları doldurabiliriz. Fazla kayıp olan yerlerde ise direk alanı silebiliriz.

Gürültülü Veri = Yanlış girilmiş, yanlış ölçülmüş, anlam içermeyen verileri temizleme işlemidir.
Veri İndirgeme = Fazla olan bazı değişkenlerin atılması, birleştirilmesi veya kümeleme yolu ile veri büyüklüğünün azaltılmasıdır.
Boyut İndirgeme  = Analizden gereksiz ve ilgisiz verinin çıkartılmasıdır. Örneğin satış yapılacak ürün hakkında soru sorarken posta kodu sormak gibi.
Ayrıklaştırma = Belirli bir sürekli özelliğin alabileceği değerleri aralıklara bölmek demektir. Örneğin 30<x<45 yaş aralığını yetişkin insanlar grubuna dahil etmek gibi.
Sınıflama =  Sınıflama dağınık bir yapıda bulunan verilere sınıf niteliğinin utgulanması sürecidir.Sınıflama algoritması, ortak özelliklere sahip kayıtların farklı sınıflar içine aktarılmasını belirleyen algoritmadır. Sınıf olmak için her kaydın sınıf içinde yer alan diğer kayıtlarla belirlenmiş bir ortak özelliği olması gerekir.
Karar Ağacı Kullanımı = Karar ağacı, herhangi bir karar alma sürecine yardımcı olmak amacıyla söz konusu olan problem ya da karar konusunun bileşenleri ve mantıksal yapısını gösteren akış şemasıdır.Karar ağacı teriminin kullanılmasının nedeni seçeneklerin ağaca benzer bir görüntü içinde düzenlenmesidir
İstatistiğe Dayalı Sınıflama Algoritmaları = İstatistiksel analizin amaçlarından biri değişkenler arasındaki ilişkiyi bulmaktır.Bu işlem geleneksel veri inceleme ile yapılmaktadır.Buna bağlı olarak veri madenciliğini şu denklem ile açıklayabiliriz;
                            İstatistik + Pazarlama = Veri Madenciliği
Kümeleme = Küme veya sınıflar içindeki verinin belirlenmiş benzerlik kriterleri doğrultusunda gruplanmasıdır.Amaç, verileri alt kümelere ayırmaktır.Sınıflama algoritmasında olduğu gibi ortak özellikleri olan veriler bir kümeye girer.
Genel olarak 2 tür kümeleme vardır:
♦ Geleneksel Kümeleme; Nesnelerin geometrik yapısını baz alarak kümeleme yapar.
♦ Kavramsal kümeleme; nesneleri farklılıklarına göre gruplar
Birliktelik Kuralları :
Birliktelik kuralları, birbiriyle ilişkili olan değişkenlerin ortaya çıkarılması ve aralarındaki bağlantının büyüklüğünün tespit edilmesine yöneliktir. Birliktelik kuralları belirli türlerdeki veri yapıları arasındaki ilişkileri tanımlamaya çalışan bir yöntemdir.

Bağıntı analizleriyle cinsiyet ile eğitim durumu gibi çeşitli değişkenler arasında anlamlı ve kuvvetli bir bağıntı kurulabilir. Müşteri yaşı ve gelir seviyesi ile satın alma tutum ve davranışları arasında da bir bağıntı kurulabilir.

Müşteriye sunulacak herhangi bir ürün-hizmet teklifinin müşteri tarafından kabul edilip edilmemesi, eğer kişi hakkındaki bir demografik veri veya onun bir diğer tutum ve davranışıyla ilişkilendirilebilirse pazarlama faaliyetleri bakımından önemli bir bilgi birikimi elde edilmiş olur.

Örneğin; bankadan hizmet alan müşterilerin maaş hesabı sahip olmalarıyla ile özel emeklilik sigortasına sahip olmaları arasında kuvvetli bir ilişki bulunmuşsa, maaş hesabı bulunan diğer müşterilere özel emeklilik sigortası konusunda bir teklif sunulabilir.

Bağıntı analizi esasına dayanan ve veri madenciliği uygulamalarında çok kullanılan yöntemlerden birisi sepet analizidir. Sepet analizi, özellikle işlemsel veriyi ilişkilendirir.

Örneğin; A hizmetinin talep edilmesiyle B hizmetinin veya C hizmetinin talep edilmesi arasında bir bağlantı olup olmadığı, varsa, bu bağlantının kuvvet ve önem derecesi sepet analizleriyle ortaya çıkarılmaya çalışılır. Amaç bu analizin sonucunda A hizmeti talebiyle B hizmeti talebi arasında kuvvetli bir bağıntı bulunması durumunda A hizmeti talep eden müşteriye B hizmetini de sunmaktır. Bu şekilde çapraz satış ve üst seviye satış imkânı doğmaktadır.

BİLGİ ELDE ETME

6.HAFTA
Prezi Linki;

Araştırma
İnsanoğlu var olduğundan itibaren içinde yaşadığı doğayı, toplumsal yaşam içinde geçen çeşitli olayları anlamaya ve açıklamaya çalışmış, olayların nedenlerini sorgulamış ve sonuçlarını gözlemleyip irdelemiştir. Bu sorgulama ve araştırmanın nedenlerinden birisi, doğaya üstünlük kurarak daha kolay yaşam alanı oluşturmak ve daha rahat bir yaşam sürmektir. Bu nedenle insan araştırmacı bir kişiliğe sahiptir.
Eğitim
Eğitim, toplumsal yaşamın en önemli unsurlarından biri olduğuna göre, bu alanda yaşanan sorunların da bilimsel bir mercekle incelenmesi ve çözümler üretilmesi gereklidir. Sürekli gelişen ve değişen koşullara uygun bireylerin yetiştirilmesi ve toplumların birbirleriyle ve doğayla uyumlu yaşamaları için bilimsel düşünme yöntemiyle üretilen bilgilerin bireylere ulaştırılması eğitim yoluyla olacaktır. Ancak "eğitim”, bilimsel bilgilerin toplumdaki bireylere ulaştırıldığı tek yol olarak algılanmamalıdır. Bilginin bireyler tarafından edinilmesinde çeşitli yollar mevcuttur.
Bilgi
Öğrenme, araştırma veya gözlem sonucu elde edilen doğrulara ve ilkelere verilen ortak bir ad olarak tanımlanmaktadır. Geçerli ve güvenilir bilimsel metotlar kullanılarak elde edilen bilgilere bilimsel bilgi denir. Bilim insanlarının kendi alanlarında bilgi edinmek için izledikleri yollara ise bilgi elde etme yolları veya bilimsel süreçler adı verilir.

BİLGİ ELDE ETME YOLLARI
1.Bireysel deneyim yolu
Toplumda yaşayan bireyler, günlük yaşantılarında herhangi bir sistematiğe bağlı kalmadan gelişigüzel, fiziksel ve sosyal çevreyle girdikleri etkileşimlerden elde ettikleri deneyimlerle, günlük ve gelecekteki yaşam durumlarına yön verirler. Yaşamdan edinilen (iyi ya da kötü) tecrübeler, bireylerin çevresiyle ilişkilerini düzenlemede takip ettikleri bilgiler topluluğunu oluşturur.
2)Otoriter yol
Bu yaklaşımda bilgi, daha çok ilgili alanda uzmanlaşmış veya bu alanda toplum tarafından otorite kabul edilen kişilerden elde edilir. Bireyler; alanda uzmanlaşmış kişilerin bilgilerine güvenerek, bu bilgiler ışığında günlük yaşamlarına yön verirler. Örnek: Eğitimde bir
öğretmenin yeni öğretim yöntemlerini uygulama konusunda bir eğitim uzmanına danışması ve sınıf içi öğretimini buna göre düzenlemesi.
3)Mistiksel Yaklaşım
Karşılaşılan sorunlara çözüm için din adamı, medyum, falcı kimselerden yararlanma

BİLGİYE ULAŞMA KAYNAKLARI
Bilgiye ulaşabileceğimiz kaynakların tümüne BİLGİ KAYNAKLARI denir
Araştırma yaparken, konuyu hangi kaynaktan öğreneceğim izi belirlemeliyiz. .

BİLGİ ELDE ETME SİSTEMLERİ
Bilgi elde etme sistemleri insanlardaki , eserlerdeki ve örgütlerdeki örtük yada açık bilgilerin ele geçirilmesini destekleyen sistemlerdir . Bilgi elde etme sistemleri iki ana başlık altında incelenmektedir . Bunlar içselleştirme ve dışsallaştırma sistemleridir.
İÇSELLEŞTİRME'Yİ SAĞLAYAN MEKANİZMALAR
İş eğitimi , gözlemleyerek öğrenme ve yüz yüze görüşmeler . İçselleştirme sürecini sağlayan teknolojiler ise bilgisayar tabanlı iletişim ve eğitim teknolojileri ve simülasyonlardır.
DIŞSALLAŞTIRMAYI SAĞLAYAN MEKANİZMALAR
Yeni model ve prototiplerin oluşturulması . Dışsallaştırılma sürecini sağlayan teknolojiler ise uzman sistemler , mesajlaşma gruplarıdır .
Bilgi Bilişim Sistemleri
Muamele İşlem Sistemleri
Ofis Otomasyon Sistemleri
Bilgi Çalışma Sistemleri
İletişim Destek Sistemleri
Yönetim Bilişim Sistemleri
Karar Destek Sistemleri
Üst Düzey Yönetici Destek Sistemleri

Elde edilen verilerin bilişim sistemleri ile anlamlı hale gelmesi
Elde edilen bilgilerin işletme için stratejik bir şekilde kullanılması için enformasyon sistemleri kullanılarak bilgiyi dönüştürülmesi gerekir. Bu sayede veriden bilgi elde edilmiş olur. Burada bilgi elde etme yöntemi olarak enformasyon sistemleride işletme açısından etkin olarak kullanılır.


8.HAFTA
BİLGİ YÖNETİMİNDE ÖRGÜT KÜLTÜRÜ


 Bilgi Nedir?
   Bilgi, bir kişinin aldığı eğitimler veya edindiği deneyimler sonucunda öğrendiği, elde ettiği, keşifler ile oluşan, tanımlama, algılama, farkında olma, anlayış ya da beceriye verilen genel kavramdır.
   
    Yönetim Nedir?
    Yönetim, belirlenen hedefe ulaşma yolunda yapılan çalışmalardır. Başkalarıyla iş yapmak veya başkalarına iş yaptırmakta denilebilir.
   
    Bilgi Yönetimi
    Yönetim, belirlenen hedefe ulaşma yolunda yapılan çalışmalardır. Başkalarıyla iş yapmak veya başkalarına iş yaptırmakta denilebilir.
   

    Bilgi Yönetiminin Temel Amaçları
-Rekabet gücünün artırılmasında katkıda bulunmak.
-Karar almayı etkinleştirmek ve zaman israfını önlemek.
-Müşterilere yönelik sorumluluğu artırmak.
-Çalışanlara bilgiyi paylaşmaları teşvik etmek.                          

 
  Bilgi Yönetiminde Temel Süreçler
1.Bilgi toplama süreci.
2.Bilgiyi kullanılabilir bilgiye dönüştürme süreci.
3.Bilgiyi örgütsel uygulamalarda kullanma süreci.
4.Bilgiyi koruma süreci.

    Kurum Kültürü
    Bir kurum içinde alışılagelmiş inançlar,  değerler, tutum, düşünce şekli ve ahlak anlayışıdır.

    Kurum Kültürünün Özellikleri
 -Kurum kültürü öğrenilmiş veya sonradan kazanılmış bir olgudur.
-Kurum kültürü grup üyeleri arasında paylaşılan değerler bütünüdür.
-Soyut ve somut değerler bütünüdür.
-Kurum kültürü düzenli bir şekilde tekrarlanan davranışsal kalıplardır.

    Kurum Kültürünün Çeşitleri
Şebekeleşmiş Kurumsal Kültür
Kar Amacı Güden Kurumsal Kültür
Bölümlenmiş Kurumsal Kültür  
Topluluksal Kurumsal Kültür

   Kurum Kültürüne Örnekler
-Google çalışanlarının daha verimli iş yapabilmeleri için gün ortasında 45 dakikalık mola verir.
-Şirket, günde 8 saat sandalye başında oturan çalışanlarına fiziksel terapi fırsatı da sunuyor.

    Bilgi Yönetiminde Örgüt Kültürü
    Kültür, bilgi yönetimi performansını ve bilgi yönetimi uygulamalarını etkilemektedir. Örgütlerde özellikle kolay bilgi akışı ve etkin bilgi paylaşımı konusunda örgüt yapısının önemli rol oynadığı da ortaya koyulmuştur.
     Bilgi yönetimi süreçlerinde işlevsel sistemlerin oluşturulmasında elverişli olan kültürler çalışan iletişimi ve etkileşimi üzerinde önemli bir yer tutar. Örgüt yapısı açısından düşük düzeyde biçimsellik ve merkezilik taşıyan örgütlerde de bilgi paylaşımı daha etkin biçimde sağlanabilir. Bu nedenle de örgüt kültürü bilgi yönetimi açısından önemlidir.

                                                              







      2.Öğretim Sunumlarına buradan ulaşabilirsiniz.
                                    

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

R DİLİNE GİRİŞ VE UYGULAMALARIM

GRAFİK OLUŞTURMA VE ÇOKLU ZAMAN SERİSİ GRAFİĞİ